maanantai 27. lokakuuta 2014

Olenko valon vai hämärän lapsi

Syksyn kuvat 

sateen jälkeen tyyneys sumuverhon läpi, kuin uni tai lepoon laskeutuminen

Kiire on lakannut, olen päässyt perille.



 Kirjasta: Uni
                Aamuun on aikaa, koko maailma nukkuu, 
                kirjoittanut Anja Portin

"Leena Krohnin teoksessa Unelmakuolema verkkkokalvon rappeutumisen vuoksi sokeutunut taiteilija kertoo, miten näön menetys muuttaa ihmisen kokemusmaailmaa. Vaikka tilalle tulevat tuulet, lämpötila, hajut, äänet, näkönsä menettänyt kaipaa yhä valoa ja varjoa, yön pimeyttä:



Unissaan voi nähdä kauneuden:
Olen nähnyt eläviä unia tähtikirkkaista öistä ja pilvisistä öistä ja varjoista, joita tuuli liikuttaa.
Maisema on se yhteys, missä ja vain missä ihminen voi elää. Siihen hän jää ja voi silti olla näkemättä sitä, mikä on näkyvintä: kauneutta.



Unissani maalaan yhä maisemia tai usein vettä, pelkkää vettä, sen pyörteitä ja varjoja. Unissani en ole koskaan sokea. Niissä olen yhä näkijä ja tekijä."



The Beatlesin kappale  "I am only sleeping":
"When I wake up early in the morning
Lift my head, I`m still yawning
When I`m in the middle of dream
Stay in bed, float upstream 

Please don`t wake me, no, don`t shake me
Leave me where i am - I am only sleeping

Kun herään aikaisin aamulla 
nostan päätäni mutta haukottelen yhä
Kun olen unten mailla
ajelehden vuoteessani vastavirtaan
Pyydän, älä ravista minua hereille.
Jätä minut rauhaan - nukun vain.


Everybody seems to think I`m lazy
I don`t mind, I think they´re crazy
Running everywhere at such a speed
Till they find there`s no need

Olen kaikkien mielestä laiska
Mutta en välitä, muut ovat hulluja
Säntäilevät sinne tänne
Kunnes tajuavat ettei se kannata.


 Please don´t spoil my day, I`m miles  away
And after all I`m only sleeping

Keeping an eye on the world going by me
window
Taking my time

Pyydän, älä pilaa päivääni, olen kaukana poissa
Ja kuitenkin, minähän vain nukun,

Tarkkailen maailmaa, joka vaeltaa ikkunani ohitse.


Lying there and staring at the ceiling
Waiting for a sleepy feeling

Makaan katsellen kattoa
odottelen että nukuttaisi."






" Yö: aika sytyttää valo
istahtaa paikoilleen ja katsoa ympärille:
pelkkää pimeyttä


 Pidän siitä: edes joskus tuntuu
että olen perillä"

- Kai Nieminen -

Kokoelmasta Oudommin kuin unessa

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti